برخلاف تصور عدهای که گمان میکنند سئو و بازاریابی محتوا جدا از هم و کاملاً متفاوت و متمایز از یکدیگرند ، این دو درهمتنیدهاند. سئو و بازاریابی محتوا به مقدار زیادی باهم همپوشانی دارند.
البته میان سئو و بازاریابی محتوا تفاوتهایی هم وجود دارد و بهعبارتدیگر این دو را میتوان از هم متفاوت دانست – و واقعیت هم همین است – ولی از این سخن نمیتوان چنین نتیجه گرفت که این دو باهم در تعارض و دشمنی هستند!
بهعنوانمثال، سئو محدود و فنیتر ولی بازاریابی محتوا گسترده و جامعتر است.
رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا را از یک منظر دیگر هم میشود نگاه کرد: سئو تقاضا میآفریند و بازاریابی محتوا به این تقاضاها پاسخ میگوید. واضح است که سئو بدون محتوا معنایی ندارد.
شما به واژهها، کلمات کلیدی، مقالات، عکس و فیلم و … نیاز دارید تا بتوانید حرفی از سئو به میان آورید. به قول یک کارشناس، سئو یعنی کلمات کلیدی، و بازاریابی محتوا یعنی استفاده از این کلمات کلیدی.
کلمات کلیدی، تحقیق در مورد آنها، بهینهسازی آنها و ردگیری این کلمات طلایی، سئو را تشکیل میدهد. حال پاسخ به این سؤال که «چگونه میتوان از این کلمات کلیدی استفاده کرد؟» میشود بازاریابی محتوا.
تنها راه برای استفاده از کلمات کلیدی این است که شما آنها را بهصورت استراتژیک در محتوای خود بهکارگیرید.
البته اگر دقیقتر نگاه کنیم، درمییابیم که سئو چیزی بیش از تولید محتوا، وبلاگ نویسی و کلمات کلیدی است. سئو یعنی بهینهسازی robots.txt، بهینهسازی متادادهها، استفاده از تگهای مناسب و یک سری مسائل فنی ازایندست. این بهینهسازیهای فنی، کار را برای بازاریابی محتوا آسان میسازد. یعنی این بهبودها در خدمت ترویج مطالب و محتواهای سایت است و بهبود تجربه کاربر را به دنبال دارد. به همین خاطر است که بازهم تأکید میکنم ارتباط میان سئو و بازاریابی محتوا ناگسستنی است.
بازاریابی محتوا یک فعل معلوم است با یک عملِ در حال انجام؛ یعنی اینطور نیست که شما یکبار آن را انجام دهید و دیگر تمام شود، بلکه فرایندی ادامهدار است و استمرار مییابد. بازاریابی محتوا و سئو دو بال یک پرندهاند.
وبمسترها، صاحبان صنایع و مدیران کسبوکارها برای موفقیت در این زمینه، هم باید به سئو توجه نشان دهند و هم با فوتوفنهای بازاریابی محتوا بهخوبی آشنا باشند.