دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در دنیایی که هر روز فضای مجازی کاربردی تر می شود، کسب و کار ها هم باید در این فضا سهمی داشته باشند و بتوانند بازازیابی، جذب مخاطب و در نهایت فروش خدمات و محصولات داشته باشند. مفهوم دیجیتال مارکتینگ از توضیحات بالا شکل می گیرد.

نیل پتل (Nail patel) دیجیتال مارکر معروف اینگونه پاسخ ما را داده است:

«دیجیتال مارکتینگ به هر گونه ایی از بازایابی محصولات و خدمات می گویند که از طریق دستگاه های الکترونیکی انجام می شود.»

 

تفاوت بازار دیجیتال مارکتینگ با بازارهای سنتی

مهمترین نکته در اهمیت و تفاوت دیجیتال مارکتینگ با دیگر ابزار های بازاریابی (Marketing) در بخش تعاملی آن است. فضای وب و شبکه های اجتماعی (Social Networks) امکانی را در اختیار صاحبان کالا و خدمات می دهد تا بتوانند بدون واسطه با مخاطب یا مشتری خود تعامل کنند.

همچنین دیجیتال مارکتینگ بر خلاف مابقی ابزارهای تبلیغاتی و بازار یابی سنتی قابل اندازه گیری است و این موضوع مهمترین ویژگی آن است. با تعریف شاخص اندازه گیری کلیدی (KPI) می توان میزان موفقیت یک کمپین تبلیغات دیجیتال را نسبت به بودجه و هزینه انجام شده اندازه گیری کرد، چیزی که در مورد رسانه های آفلاین همچون تبلیغات در نشریات و بیلبورد قابل محاسبه نیست و در مورد تبلیغات تلویزیونی نیز به شکل دقیق اندازه گیری نمی شود.

 

خدمات دیجیتال مارکتینگ در بستر فضای مجازی(internet)

در بستر وب

  • طراحی وبسایت
  • تبلیغات مانند تبلیغات همسان و تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی
  • ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل
  • بازاریابی تولید محتوا
  • بازاریابی ویدیویی یا ویدئو مارکتینگ
  • تبلیغات در گوگل

بستر شبکه های اجتماعی

  •  اینفلوئنسر مارکتینگ
  • بازاریابی تولید محتوا
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام

 

دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  • آنالیز و تحلیل داده
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • ایمیل مارکتینگ
  • مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن
  • ارساس پوش نوتیفیکیشن
  • کوتاه کننده لینک
  • چت آنلاین

 

آنالیز و تحلیل داده

پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، نیازمند تحلیل و بازدهی کمپین مورد نظر خواهیم بود که با ابزارهایی در اختیار داریم، می توانیم به بهبود، هدفمندی و تعیین استراژدی مارکت برسیم.

در ادامه به چند مورد پرکاربرد ابزار آنالیز و تحیل داده می پردازیم.

 

گوگل آنالیتیکس

این ابزار به شما امکان می‌دهد که سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود را زیر نظر بگیرید و اطلاعاتی مثل نحوه ‌ورود کاربر، رفتار کاربر، نرخ تبدیل، زمان ماندن در صفحات، نوع دستگاه و تمام اتفاقاتی که در سایت یا وبلاگ شما رخ می‌دهد را رصد کنید.

این‌ها فقط بخش کوچکی از گزارشاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما می‌گذارد. این اطلاعات حیاتی می‌تواند وضعیت سایت شما را به خوبی نشان دهد.

 

متریکس

متریکس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارت‌آپ‌ها می‌کند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش می‌کند تا نتایج کمپین‌ها در هر یک از کانال‌ها و شبکه‌های تبلیغاتی را به صورت گزارش‌هایی شفاف و قابل فهم به تبلیغ‌دهندگان ارائه دهد. عملکرد این سرویس‌های شمارنده به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بی‌طرف است؛ بنابراین می‌توانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویس‌های مشابه بین‌المللی اطمینان کنید.

  • سرویس متریکس به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید :
  • هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شده‌اند؟
  • کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
  • آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپین‌های تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟

 

بهینه سازی موتور جستجو ( SEO )

SEO

وقتی به مکالمات صاحبان کسب‌وکار امروزی نگاه کنید، SEO یکی از کلماتی است، که بسیار می‌شنوید. کاربران زیادی بلافاصله پس از اینکه سوالی در ذهن‌شان شکل می‌گیرد، در گوگل جستجو می‌کنند. در نتیجه بسیار حائز اهمیت است در نتایج گوگل باشید و هنگام نیاز کاربر، با ارائه‌ی محصول یا خدمت خود او را یاری کنید.

گاهی اوقات سئو به سادگی برای ایجاد اطمینان در مورد اینکه سایت شما ساختار مناسبی از نظر موتورهای جستجو دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما درواقع گوگل اهمیت بیشتری به وبسایت‌هایی می‌دهد که سایت خود را برای کاربر بهینه سازی کرده باشند. یعنی اگر کاربری در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را بگذراند یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته می‌شود. موتورهای جستجو به دنبال ارائه بهترین خدمات به کاربرانشان هستند. به عبارتی موتورهای جستجو به دنبال ارائه نتایجی در صفحات جستجو هستند که علاوه بر داشتن بهترین کیفیت، مرتبطترین محتوا به چیزی باشد که شخص جستجو کننده به دنبال آن است. بمنظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایت‌های مختلف را کاوش و بررسی کرده تا بهتر متوجه موضوع و کم و کیف محتوای آنها شوند. بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا بعنوان بهترین نتیجه برای جستجوی کلمات کلیدی مشخصی باشد.

 

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یعنی بهتر کردن رابطه با مشتری به کمک ایمیل. از زمان گسترش اینترنت در دنیا تا امروز، ایمیل ابزاری ضروری برای کسب و کارها بوده و هست. طبق تحقیقات انجام شده، حدود ۳/۹ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می‌کنند. این رقم همزمان با افزایش نفوذ اینترنت در میان مردم زیاد می‌شود. کمتر کسی پیدا می‌شود که کاربر اینترنت باشد اما ایمیل نداشته باشد. شاید بعضی افراد خیلی کمتر از ایمیل استفاده کنند اما در هر صورت ایمیلی دارند که در صورت ضرورت از آن استفاده می‌کنند.

حالا عاشقان شبکه‌های اجتماعی، مشتریان بانک‌ها، دانشجویان و کل افرادی که از موبایل‌های اندرویدی یا آیفون استفاده می‌کنند، به نوعی مجبور هستند یک آدرس ایمیل داشته باشند.

شاید فکر کنید الان با وجود پیام‌رسان‌های سریع‌ و پرامکانات خیلی کم پیش می‌آید، مردم به همدیگر ایمیل بفرستند. این فکر تا حدودی درست است؛ استفاده از ایمیل برای پیام دادن و کارهای روزمره خیلی کم شده اما هنوز ایمیل تنها راه رسمی و قابل اعتماد ارتباط با کاربران است. به ویژه برندها و کسب‌وکارهای اینترنتی، ایمیل را مبنای کار خود قرار داده‌اند.

 

Mailchimp

یکی از قدرتمندترین و سخاوتمندانه‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما می‌توانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید. همچنین این ابزار با قابلیت تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر می‌دهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذاب‌تری برای ایمیل خود خلق کنید.

 

تبلیغات در شبکه های اجتماعی

امروزه با زیاد شدن گوشی های هوشمند حضور افراد در شبکه های اجتماعی نسبت به قبل رشد زیادی داشته است، از این رو صاحبان مشاغل و مدیران تجاری از تبلیغات شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده می کنند و با راه اندازی کمپین های تبلیغات در شبکه های اجتماعی محصولات و خدمات خود را به مشتری معرفی می کنند و تکرار مداوم یک برند یا نام تجاری باعث می شود مشتری به خرید از آن برند اقدام نماید.

یکی از مجلات معروف هلندی به اسم نکست وب (next web) اعلام کرد که شبکه های اجتماعی یک منبع قدرتمند و بی همتا برای معرفی و تبلیغ محصولات است، همچنین پیش بینی شده است که به زودی تعداد فعالان در شبکه های اجتماعی به ۳ میلیارد خواهد رسید که این موضوع تاثیر مستمر تبلیغات شبکه های اجتماعی بر رشد کسب و کارهایی که در دنیای دیجیتال فعالیت دارند می گذارد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مشتری ها رفتار و خواسته هایشان تغییر می یابد و قبل از اقدام به خرید در خصوص برند و محصول تحقیق می کنند و همچنین میتوانند با شرکت مورد نظرشان در تعامل باشند و یا بعد از دریافت خدمات، پیشنهاد یا انتقاد خود را با انها در میان بگذارند، این امر سبب شده است که شبکه های اجتماعی جایگاه بالایی را در اینترنت از آن خود کند، همچنین در رده پر بیننده ترین فضاهای مجازی قرار بگیرد و کسب و کار های بزرگ و کوچک به فکر تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای برندینگ و افزایش فروش خود بیافتند.

حال اگر تبلیغات شبکه های اجتماعی به صورت تخصصی و هدفمند اجرا بشود بدیهی است که فروش شما بالا می رود و یک برند معروف را در دستان خود دارید.

 

مزیت ایجاد کمپین تبلیغات در شبکه های اجتماعی چیست؟

  • امکان دیده شدن توسط تعداد زیادی از کاربران
  • امکان هدفگذاری بهتر و دقیق تر کاربران با توجه به علایق آنها
  • تأثیرگذاری زیاد شبکه های اجتماعی بر تصویر سازی از برند
  • تولید محتوای مناسب بر طبق سلیقه مخاطبانمان و بالا بردن تعامل
  • دسترسی آسان تر به مخاطبانی که بیشتر از موبایل استفاده می کنند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

در این پلتفرم ها شما می توانید به خوبی اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید و با توجه به موضوع تبلیغ مورد نظر خود، با اینفلوئنسر مناسب ارتباط برقرار کنید و تبلیغات خود را دست میلیون ها کاربر در فضای شبکه های اجتماعی برسانید.

 

مدیریت شبکه های اجتماعی و تحلیل آن ها

بدون شک مهم ترین موضوع در شبکه های اجتماعی مدیریت کردن آن ها در یک داشبورد است، که کمک شایانی برای جمع اوری اطلاعات، تحیل داده ها و همچنین پیاده سازی استراژدی تبلیغات در شبکه های اجتماعی خواهد کرد.

 

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن (Push Notification) به بیان ساده نوعی پیام کوتاه است که روی دستگاه‌های موبایل ظاهر می‌شود. توسعه‌دهندگان و ناشران اپلیکیشن می‌توانند هر زمان که بخواهند این پیام‌ها را برای کاربران اپ ارسال کنند. برای دریافت این پیام نیز لازم نیست کاربر داخل اپلیکیشن یا حتی مشغول کار کردن با دستگاه موبایل خود باشد؛ پیام بلافاصله پس از ارسال، روی بخشی از صفحه‌ی موبایل آنها ظاهر خواهد شد.

با این پیام کار‌های زیادی می‌شود کرد. برای مثال می‌توان تازه‌ترین نتایج مسابقات فوتبال یا رویداد خاصی مثل فروش ویژه یا عرضه‌ی یک محصول را به این وسیله به اطلاع کاربر رساند، یا از او خواست کار به‌خصوصی مثل دانلود یک کد تخفیف را انجام دهد. بسیاری از اپلیکیشن‌ها با استفاده از پوش نوتیفیکیشن، کاربر را به تعامل بیشتر با اپ فرا می‌خوانند.

در واقع کسب‌و‌کار‌ها می‌توانند با استفاده از این امکان، به طور مستقیم و بدون نیاز به واسطه‌هایی مثل بنر یا شبکه‌های اجتماعی، به مشتریان بالفعل و بالقوه‌ی خود دسترسی فوری داشته باشند.

ماهیت پوش نوتیفیکیشن مثل پیامک (SMS) یا سایر اعلان‌های موبایلی است، اما تنها به دست کسانی می‌رسد که اپلیکیشن فرستنده را روی موبایل خود نصب کرده باشند. تمام پلتفرم‌های موبایلی از جمله iOS، اندروید، ویندوز و بلک بری از پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کنند و خدمات ویژه‌ی خود را دارند.

 

کوتاه کننده لینک

با گسترش استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مواقع لازم است آدرسی از سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار دهید و دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر افزایش دهید. بسیاری از لینک‌ها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که باعث می‌شود از نظر ظاهری جذابیت خود را برای کاربر از دست بدهد و  فضای زیادی را نیز اشغال کند. با کمک کوتاه‌کننده‌های لینک می‌توانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و زیبا کنید و در بسیاری از بسترهای موجود همانند شبکه‌های اجتماعی، پیامک و … لینک خود را به دست مخاطب برسانید.

 

چت آنلاین

یکی از مهم ترین راه های تعامل در دیجیتال مارکتینگ، ارتباط مستقیم با بازدید کنندگان از فضای مجازی کسب و کار شما است، این عمل باعث ایجاد اعتماد در مخاطب می شود.


در ادامه سری مقالات دیجیتال مارکتینگ، به اهمیت دیجیتال مارکتینگ و روش های بازاریابی نوین را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد، تا کمی با کسب و کار انلاین بیشتر اشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *