برای پاسخ به پرسش «برندینگ یا برندسازی چیست؟» بهتر است، از اول به «برند چیست؟» پاسخ دهیم.
برند شما همان چیزی است که دیگران وقتی در اتاق نیستید، درباره شما می میگویند. در واقع برند هویت شماست که در راستای معرفی محصول و خدمات شما به وجود می آید، برند شما ترکیبی از اسم و لوگو که دارای حق مالکیت انحصاری می باشد، در واقع می توان گفت: برند شما، اهداف و احساسات شرکت یا محصول را به مخاطبان می رساند که می توان گفت برند در واقع فقط به یک تصویر منتهی نمی شود بلکه در تعامل، نوع نگاه، بروز احساسات و سبک زندگی مخاطب تاثیر مشهودی می تواند بگذارد.
حال که به اهمیت «برند» پی بردیم می توانیم به صورت آگاهانه به سوال «برندینگ یا برندسازی چیست؟» را پاسخ دهیم.
شاید برای شما این سوال پیش امده است که: ایا بین «برندینگ» و «برندسازی» تفاوتی وجود دارد؟ که در ادامه با توضیح «برندینگ چیست؟» و «برندسازی چیست؟» به جواب خواهیم رسید.
از آن جا که اهمیت برند را متوجه شدیم می توانیم بگوییم «به مجموعه اقداماتی که برای خلق برند انجام می دهیم برندینگ می گویند» در واقع برندینگ قرار است برای برند ما هویت، شخصیت، انعطاف پذیری و مهم تر از همه به برند ما معنا و مفهوم بدهد. یکی از مهم ترین وظایف برندینگ به یاد ماندنی کردن برند است که در ذهن مخاطب برای همیشه برند ما حضور داشته و ملکه ذهن مخاطب شود.
برند شما یک دارایی محسوب می شود که نتیجه سرمایه گذاری بر روی برندینگ است و توانسه برند شما را با ارزش و خاص کند.
برندینگ محصول یا خدمات شما از قلب شرکت شروع می شود، به صورتی که با سرمایه گذاری درست، اول برند شما برای شرکت و افراد داخل شرکت خلق و حفظ می شود، سپس برند شما در زمان بلوغ و پایداری به بازار معرفی می شود.
برای همه ما پیش امده است که دلمان بخواهد همیشه از برند های مطرح دنیا بخریم و یا استفاده کنیم و یا همشیه دوست داشته ایم یکبار هم شده غذاهای رستوران های برند را امتحان کنیم.
تمای این علایق و اشتیاقی که در درون ما ایجاده شده است، توسط برندسازی پیاده و وارد بازار شده که مخاطب همیشه خوشحال و راضی از استفاده و خرید برند های مطرح باشد، اکنون باهم مزایای «برندسازی» را گفته و سپس به مراحل برندسازی می پردازیم.
حال که به اهمیت برندسازی پی بردیم مراحل را در کنار هم بیان می کنیم.
استراتژی اولین و مهم ترین اقدام برای برندسازی است، بدون شک ما بدون استراتژی در این مسیر طولانی و گسترده با شکست مواجه می شویم. استراتژی به ما عناصری برای حفظ برند و شروع برندسازی محصول و خدمات ما می دهد.
در هر کسب و کاری داشتن هدف یکی از مهم ترین عناصر برای ثابت قدمی و پیشرفت ما است، در بازار امروزی که حس اعتماد بسیار پایین امده است، تنها وعده دادن کمکی بهبرندسازی نمی کند، بلکه زمانی وعده های ما با هدف و مستمر باشد، انگاه در ذهن مشتری حس اعتماد به وجود و باعث تمایز بین رقبا و خاص بودن می شود.
برای برندسازی ما باید به صورت هدفمند عمل کنیم به گونه ایی که نیاز مخاطب را تشخیص و با رو کردن برگ برنده نسبت به دیگر رقبا بتوانیم سهم بیشتری از بازار داشته باشیم.
یکی از نکات مهم در بحث یکپارچگی، صحبت کردن در مورد مواردی است که مربوط به برند شما می باشد، شما هیچگاه نباید موضوعاتی را بیان کنید که هیچگونه ارتباطی با برند شما ندارند، زمانی که شما می خواهید تبلیغی را صفحه های اجتماعی خود و یا در هر مکانی دیگر انجام دهید، باید از خود بپرسید: چه معنایی دارد؟ و چه کمکی به شناخت برند شما می کند؟ ایا می تواند باعث ماندگاری در ذهن مخاطب شود؟
همیشه باید محصول و خدمات شما احساسات و هیجان مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد و مشتری شما با به یادآوردن نام برند شما دلیلی هیجانی برای انتخاب شما داشته باشند و مشتری با شنیدن نام برند شما ندایی در درونش ایجاد شود که محصول و خدمات شما را تهیه کند.
در حالی که هدف یکپارچگی و ثبات , ایجاد استاندارد برای برند شماست. انعطاف پذیری شما را قادر می سازد که تعدیلاتی ایجاد کنید که باعث ایجاد علاقه شود و رویکرد شما را نسبت به رقیبان تان متمایز سازد. به عبارت دیگر برنامه بازاریابی مبتنی بر هویت برند به ثبات و یکپارچگی کافی نیاز دارند تا قابل شناسایی باشند و در عین حال برای به روز ماندن نیاز به تنوع کافی دارد.
زمانی که تیم شما در شرکت مشارکت داشته باشد، این زنجیره به مشتری ختم می شود و باعث یکپارچگی و وحدت در شرکت می شود.زمانی که نرخ مشارکت در درون شرکت بالا برود به عنوان مثال، تیم پیشتیبانی شما در برخورد با مشتری خوش اخلاق تر می شود و اینگونه رفتار ها باعث برندسازی و یاداوری برند شما در ذهن مشتری شما می شود.
زمانی که مشاهده کردید مردم از شرکت و برند شما استقبال می کنند شما نباید به این مرسئله سطحی نگاه کنید، بلکه برای شما باید اهمیت پیدا کند و شما به پاس این وفاداری پاداش هایی تعیین و در بین مشتریان خود پخش کنید. این رفتار در برندسازی بسیار حرکت روبه جلویی است که کمک قابل توجهی به برند و برندسازی شما می کند.
دیدگاهتان را بنویسید